Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig prisinformation hos verkstäder

Publicerat onsdag 4 oktober 2006 kl 11.19

Många bilverkstäder i Blekinge är dåliga på att berätta för kunden vad reparationen kommer att kosta, något som de egentligen är skyldiga att göra. Det visar siffror från företaget Kontrollerad Bilverkstad. 

Kontrollerad Bilverkstad, är ett samarbete mellan bland andra Motorbranschens Riksförbund, Bilindustriföreningen och Bilprovningen. 

Varje år gör företaget tusentals slumpmässiga och oanmälda stickprovskontroller hos svenska bilverkstäder för att se om de lever upp till vissa krav.

Kundens synpunkter viktiga
Man går till exempel igenom bilar som verkstaden reparerat, för att se om jobbet utförts korrekt, och bilägare får svara på frågor om hur de upplevde servicen.

– När det gäller själva reparationsarbetet ser det bra ut på verkstäderna, säger Leif Fagerlund, VD på Kontrollerad Bilverkstad.

Kan bli av med sin gröna punkt
Men det är värre när det gäller att lämna prisuppgifter.
De verkstäder som klarar testet belönas med en grön punkt, en symbol som 116 verkstäder i Småland och Blekinge nu har och som är till för att hjälpa bilägaren att hitta en bra och seriös bilverkstad.

Om det visar sig att en mack inte klarar något av testerna, måste den genast åtgärda felet. Annars får man ingen gröna punkt eller blir av med den man hade. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".