Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökning av företag som fälls för könsdiskriminerande reklam

Publicerat torsdag 23 november 2006 kl 07.52

Antalet reklamkampanjer eller annonser som fälls av Näringslivets Etiska råd på grund av att innehållet är könsdiskriminerande, har ökat dom senaste åren.

Från bara ett fåtal fällningar i början av 90-talet, fälldes hela 40 stycken företag ifjol.

Som SR Kronoberg tidigare berättat så är bilstylingföretaget Lind Performance i Växjö det senaste företaget som blivit fällda av rådet. Företaget har haft en lättklädd kvinna poserande på sin hemsida bredvid de produkter man säljer.

Från från företagets sida ställer man sig frågande till att man blivit fälld. En företrädare för Lind Performance säger till SR Kronoberg att han anser att bilar och kvinnor historiskt sett hör samman, och därför ser han inga konstigheter med de bilder som företaget har på sin hemsida.

Om man blir fälld av Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam, så riskerar man inte några påföljder förutom att det blir offentligt att rådet anser att en reklamkampanj eller annons är könsdiskriminerande.

Therese Gabrielsson
therese.gabrielsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".