Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få ersätts för paket som försvinner hos posten

Publicerat måndag 8 januari 2007 kl 05.49
Posten får 50 000 klagomål från kunder om att brev och paket inte kommit fram som dom ska per år, 3 000 av dem får kompensation. Foto: Pressens bild

I takt med att internethandeln ökar är det fler och fler som använder sig av posten för att skicka paket.

Men för varje år får posten in ungefär 50 000 klagomål från kunder om att brev och paket inte kommit fram som dom ska.

Bara drygt 3 000 av dom får kompensation.

- Det är klart att 50 000 är ett stort tal om man tittar på antalet men inte om man sätter det i relation till samtliga av postens försändelser. Vi räknar med att så lite som 0,03 procent av alla försändelser ger upphov till någon form av klagomål och i de allra flesta fall kan vi rätta till problemen, säger Mattias Geijerstam, Postens presschef.

emma.cajnerud@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".