Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brister hos telebolagen försenade röjningsarbetet

Publicerat måndag 29 januari 2007 kl 12.21

Röjningsarbetet i skogen efter stormen Per försenades med upp till två dagar på grund av att mobiltelefonerna inte fungerade. Det visar en rapport som LRF sammanställt.

- Det är mycket otillfredsställande, och att de som röjt inte kunnat kommunicera med varandra, har också gjort arbetet mer farligt, säger LRF:s förbundsordförande Lars-Göran Pettersson.

LRF har ett avtal med Eon som säger att LRF:s medlemmar med kort varsel kan ställa upp för röjningarbete efter till exempel en storm. Och efter stormen Per gav sig LRF-medlemmar ut i 17 kommuner i Jönköping, Kalmar och Kronobergs län och i Osby i Skåne. Men arbetet blev både svårare och tog längre tid än nödvändigt eftersom mobiltelefonerna inte fungerade. I stället för att kunna ringa sina stödgrupper fick arbetarna köra runt. En av dem körde sammanlagt 70 mil i sin del av kommunen under fyra dagar. Och svårigheterna att kommunicera gjorde att elkunder fick vänta upp till två dygn extra för att få strömmen tillbaka. LRF aktualiserar nu kravet att telebolagen borde betala ut avbrottsersättning på samma sätt som exempelvis Eon. 

- Elbolagen har ju ett krav på sig och det borde vara samma krav för telebolagen, säger Lars-Göran Pettersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".