Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telefonförsäljare når fram trots anmälan hos NIX-telefon

Publicerat tisdag 31 juli 2007 kl 06.45

I år har hittills 223 privatpersoner anmält att de blivit uppringda av telefonförsäljare trots att de anmält sina nummer till spärrtjänsten NIX-telefon. Detta är en kraftig ökning mot de totalt 145 anmälningar som förra året kom in till Konsumentverket.

Slarv och brist på respekt är alltså några av konsumentverkets förklaringar till att de som har anmält sitt nummer till NIX-telefon ändå får ta emot samtal från försäljare.

Men en annan faktor är också så kallade ”tysta samtal” som blivit allt vanligare.

Det är när en dator ringer upp särskilt utvalda personer - trots att det inte finns någon försäljare på plats.

Abonennten blir alltså uppringd men det finns ingen försäljare i andra änden av luren, bara tystnad.

Det här är något som allt fler NIX-användare anmäler.

Efter ett antal anmälningar mot ett företag så gör konsumentverket en utredning om varför företaget inte respekterat att abonnenten inte vill bli kontaktad.

Daniel Westerberg
daniel.westerberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".