Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny lärobok ska hjälpa dyslektiker.

Publicerat tisdag 7 januari 2003 kl 17.56
Det behövs mer lärarkunskaper för att hjälpa barn med dyslexi. Det konstaterar forskare vid Växjö Universitet som fortbildrar lärare och forskar kring läs- och skrivsvårigheter.
Ett unikt projekt där man följt skolbarn med dyslexi från andra klass till gymnasiet ska nu mynna ut i helt ny lärobok som ska bli en slags handledning för lärare. Enligt forskaren Christer Jacobsson är det dom yngre, nyutbildade lärarna som har sämst kunskaper i just läsutveckling medan äldre lärare som varit ute längre och arbetat har fått mer utbildningstid kring just läsning.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".