Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ljungby

Vårdpersonal kritisk mot Teliaköer

Publicerat torsdag 28 februari 2008 kl 16.15

Vårdpersonal tvingas sitta i långa telefonköer när trygghetslarm slås ut i samband med oväder. De är hänvisade till Telias vanliga nummer för privatkunder.

Under den senaste stormen slogs hundratals trygghetslarm ut i till exempel Ljungby kommun. När vårdpersonalen ska ringa och felanmäla hos Telia måste de vänta i samma telefonkö som alla andra.

-Vi får ju ringa 90200… Då kan man få höra ”du har plats nummer 87 i kön”, säger Lotta Hedman, som arbetar med trygghetslarmen i Ljungby kommun.

-Det kan vara en väldigt lång väg att gå innan vi får någon hjälp från Telia, säger hon.

När strömmen går hos någon som har ett trygghetslarm, fortsätter ändå larmet att fungera. Men om däremot telefonen slås ut, dör larmet. Och under det hårda vädret i fredags slutade hundratals larm att fungera, bara i Ljungby kommun.

När det händer tvingas alltså vårdpersonalen lägga ner mycket dyrbar tid på att felanmäla.

-Vi tycker att det är jättedåligt och vi har påpekat det, men det har inte hänt så mycket, säger Lotta Hedman.

Men Telia anser att man har gjort vad man kunnat för att förebygga problem under stormen. Så här sa Hans G Larsson, som är informationschef på Telia, i programmet Kronoberg Direkt tidigare i veckan.

-Vi jobbar med reservelverk, och vi tycker i vårt perspektiv att det har blivit mycket bättre i den här stormen, jämfört med tidigare.

Men Arne Johansson, som är centerpartistisk ordförande för socialnämnden i Ljungby kommun, anser att Telia kan göra betydligt mer.

-Telia är en stor organisation med stora resurser. De borde precis som kommuner och Eon bemanna upp sin organisation vid stormar och snöoväder, säger Arne Johansson.

-Det minsta man kan kräva är att Telia har kapacitet att ta emot felanmälningar utan att folk ska behöva sitta i timmar i telefonkö. Och man borde öppna särskilda nummer som kommuner och offentliga aktörer kunde nå smidigt.

Kommer ni att göra någonting åt det här?

-Vi måste ju försöka rå på Telias organisation. Vi ska göra vad vi kan, säger Arne Johansson, centerpartistisk ordförande i socialnämnden i Ljungby.

Therese Gabrielsson
therese.gabrielsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".