Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telia möter kommuner i länet om trygghetslarmen

Publicerat tisdag 15 april 2008 kl 06.58

Telia har tagit initiativ till ett möte om problemen med att trygghetslarm på landsbygden slås ut i samband med oväder. Det var efter SR Kronobergs rapportering om trygghetslarmen i slutet av februari, som Telias informationsansvarige Hans G Larsson tog kontakt med Ljungby kommun.

Det är tre kommuner i länet - Ljungby, Växjö och Älmhult - som tillsammans ska möta representanter för Telia. De ska gemensamt försöka lösa problemen med trygghetslarmen.

-Jag blev kontaktad av Hans G Larsson, och han bjöd in till ett möte. Jag har blivit positivt bemött och ser fram emot att vi ska träffas och gemensamt komma fram till något, säger Arne Johansson (c), ordförande för socialnämnden i Ljungby.

Vad hoppas du att Telia kan ge för besked?

-Det är Telia som sitter med det svaret. Men jag tycker att det är en framgång att vi möts. Det är alltid bättre att prata med varandra än om varandra, säger Arne Johansson.

Exakt vilka krav Arne Johansson kommer att ställa på Telia vill han inte berätta i förväg. Men det finns två viktiga frågor som måste lösas. Det ena är att trygghetslarmen slås ut vid oväder. Larmen, som äldre personer har för att kunna kalla på hjälp från kommunens hemtjänst, går via telefonen. När den slås ut, fungerar inte heller larmet.

Det andra problemet är att kommunens vårdpersonal måste använda Telias vanliga nummer för privatkunder, när de ska felanmäla larmen. Och då kan väntan bli mycket lång.

Mötet hålls den 22 april. Telias informationsansvarige Hans G Larsson vill ha klarhet i vilket ansvar som ligger på Telia, och vilket ansvar som ligger på kommunerna.

- Det är ju därför man går ut och kritiserar Telia, för att man tycker att Telia har ett ansvar som vi inte tycker att vi har, säger Hans G Larsson.

-Vi har ett ansvar för att telenätet är så bra som möjligt, och att vi lagar fel när de uppstår. Men vi har i grunden inget ansvar för trygghetslarm, det är kommunerna som har det.

Och inte heller att ge företräde i kön när man vill felanmäla trygghetslarm?

-Ingen formell skyldighet, utan det är sådant som vi i så fall får diskutera om man kan hitta den typen av lösning. Men det måste vi återkomma till efter mötet med kommunerna i så fall, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Angela Wiese
angela.wiese@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".