Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatt intresse för Ikea-katalogen

Publicerat torsdag 14 augusti 2008 kl 12.43
Vardagsrummet i fokus i nya Ikea-katalogen

När årets Ikea-katalog presenterades på torsdagen stod vardagsrummet i fokus. Och trots att alla produkter numera finns på internet är katalogen viktig för många.

- Den är sönderläst, säger Margit Nordström från Ronneby när hon kliver in på Ikea i Älmhult.
Och enligt Mari Gustafsson, varuhuschef på Ikea, är Internet ett komplement till katalogen som i år delas ut till 3,2 miljoner hushåll i Sverige och i hela världen trycks i 198 miljoner exemplar.

Inred som du vill leva är temat i år och fokus ligger på vardagsrummet. Starka färger ska visa på en mångfald, säger Mari Gustafsson.
- Och så vill vi att folk ska följa sin egen smak och inte lyssna för mycket på andra och alla inredningsprogram i tv, tillägger hon.

Ikea gick häromdagen ut med att man nu ska satsa på miljöteknikprodukter, bland annat solpaneler. Frågan är hur det rimmar med miljövänlighet att dela ut 198 miljoner kataloger i hela världen?
- Katalogen använder man ju hela året, så jag tycker att vi är fortsatt miljövänliga, svarar Mari Gustafsson.

Anna Johansson
anna.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".