Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ungdomar ska bli mer kritiska till reklam

Publicerat tisdag 3 juni 2003 kl 07.58
En ny hemsida på Internet ska göra ungdomar mer medvetna om reklamens knep.
Det är tolv mediastudenter vid Växjö universitet som gjort hemsidan. Den riktar sig främst till gymnasieungdomar, en grupp som det satsas mycket reklampengar på. - Många företag använder sig av i mitt tycke helt oetiska metoder, säger Emma Berglund, student och projektledare. Hon nämner som exempel att klädföretag planterar trender genom att sponsra vissa ungdomar så att de ska bli stilbildande för andra. Studenterna hoppas nu att lärare kommer att använda hemsidan i gymnasieundervisningen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.