Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Älmhult

Kommunen dålig på bemötande

Publicerat onsdag 11 februari 2009 kl 11.46

Inte ens hälften av älmhultsborna tycker att de får ett gott bemötande av kommunen när de ställer en enkel fråga. Det visar Sveriges kommuner och landstings undersökning som presenteras på onsdagen.

Det är i undersökningen Kommunens kvalitet i korthet som det visar sig att många älmhultsbor inte tycker att de får ett bra bemötande av kommunen när de ringer om en enkel fråga.

Vid den förra mätningen sade nästan åtta av tio att de bemöts på ett bra sätt men nu är siffran bara drygt fyra av tio.

Mäter 34 punkter
Kvalitet i korthet är ett projekt från Sveriges kommuner och landsting, där man tagit fram jämförelsepunkter så att de kommunerna ska kunna se hur bra eller dålig kvalitet de har i en jämförelse med andra.

Totalt mäts 34 punkter, från om kommunen svarar på epost från medborgarna, till hur mycket papper kommunen använder i sin verksamhet.

Lång väntetid på äldreboende
Förutom dåligt resultat kring bemötande så visar resultatet för Älmhult bland annat att förskoleköerna är väldigt korta och att servicenivån inom kommunens hemtjänst får ett bättre betyg än snittet i undersökningen.

Väntetiden till äldreboenden är dock dubbelt så lång jämfört med de andra kommunerna som ingår i jämförelsen. I Älmhult får man i snitt vänta 109 dagar från ansökan till erbjuden plats.

Jens Pehrson
jens.pehrson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".