Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Statistiken kring viltolyckor slår fel - nu krävs ändring hävdar Älgskadefondsföreningen

Publicerat lördag 18 april 2009 kl 08.00
1 av 2
Älgskadefondsföreningens bil som visar hur det kan se ut när man kolliderat med en älg. Foto: Roger Bergvik/SR Kronoberg
2 av 2
Ingrid Hugosson är ordförande i Älgskadefondföreningen. Foto: Roger Bergvik/SR Kronoberg

Många trafikolyckor som orsakas av vilt och med svåra personskador som följd räknas i statistiken inte som viltolyckor. Det här vill Älgskadefondsföreningen få en ändring på, det framkom vid föreningens seminarium kring viltolyckor i Växjö.

– Det måste komma fram i olycksstatistiken att det verkligen är en viltrelaterad olycka, säger Ingrid Hugossen Älgskadefondsföreningens ordförande.

– Som det är nu är det i stort sett bara om en bil kolliderar med ett vilt som det blir en viltolycka i statistiken.

Det här är en av de viktigaste frågorna för Älgskadefondsföreningen framöver. Enligt föreningen är det många olyckor där en bil till exempel väjer undan för en älg för att sen kollidera med ett träd där den olyckan registreras i statistiken som en singeloycka.

Älgskadefondsföreningen hoppas nu att en ändring i hur olycksstatistiken förs också kan få myndigheterna att göra mer för att förhindra viltolyckor.

Under de senaste fem åren har det inträffat mellan 4000 och 5000 älgolyckor per år i landet. Bara i rent materiella kostnader beräknas en älgolycka gå på omkring 29 000 kronor enligt en beräkning av ett försäkringsbolag.

Anmälda rådjursolyckor har ökat starkt till över 31 000 förra året och också vildsvinsolyckorna har ökat mycket under de senaste åren till närmare 2500 under förra året.

Tekniska system på bilen kan också komma att betyda mycket i framtiden för att få ner antalet viltolyckor, det tror Anders Kullgren, forskningschef på försäkringsboalget Folksam:

– Det handlar om elektroniska system med till exempel radar som kan känna av sånt som finns runt bilen och varna föraren.

Roger Bergvik
roger.bergvik@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".