Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Räddningstjänsten ska bättra sig

Publicerat onsdag 29 juli 2009 kl 15.50
Thomas Wrååk på Värends räddningstjänst säger att de har svårt att nå ut till flera grupper i samhället.

Värends Räddningstjänst letar nya kanaler för att informera om hur man ska agera vid en brand. Somaliska ungdomsföreningen i Kronoberg tycker att informationen på olika språk måste bli bättre och på Räddningstjänsten håller man med.

Efter lägenhetsbranden i Rinkeby i lördags kväll, när sju personer avled av brandröken i trapphuset, har frågan aktualiserats.

– Vi inser ju att vissa grupper har vi aldrig nått riktigt bra. Framför allt det senaste året har vi insett att vi måste vara aktiva själva för att nå de här grupperna. Vi når dem inte på naturliga vägar, säger Thomas Wrååk, brandinspektör på Värends räddningstjänst.

De har länge pratat om hur man ska kunna nå dem som inte kan så mycket svenska. Lösningar som diskuterats har bland annat varit att gå runt och knacka dörr i olika bostadsområden. Att ingenting konkret har blivit gjort förklarar Thomas Wrååk delvis med att det har varit en tids- och resursfråga, men också med att de har varit osäkra på hur de ska få ut informationen på ett bra sätt. Men nu när frågan har aktualiserats igen letar de efter nya kanaler och sätt att nå ut.

– På vissa föreningars möten kanske man kan få en tolk och prata om hur man ska göra för att den här katastrofen som hände i Rinkeby inte ska återupprepas. Där det var framför allt ett kunskapsproblem; hur ska jag bete mig vid en brand i en annan lägenhet?

Fastighetsägarna informerar inte

Efter att Sveriges Radio Kronoberg rapporterat om att Somaliska ungdomsföreningen efterlyser bättre information har Värends räddningstjänst idag hört av sig och erbjudit sig att komma och träffa dem. Men ansvaret ligger inte bara på Räddningstjänsten. Abdi Elmi, från Somaliska ungdomsföreningen, vill också se bättre information från fastighetsägarna.

– Det behövs bättre information. Man kan inte bara ge en lägenhet, man måste ge hela paketet med lägenhet, trygghet och grundinformation, säger han.

Växjöhem och Hyresbostäder, som är två av de största bostadsbolagen i länet, informerar i nuläget inte på något sätt om hur man ska agera om det börjar brinna. Information finns varken på svenska eller andra språk. Men till Sveriges Radio Kronoberg säger de att det ska ses över efter semestern.

Åsa Welander
asa.welander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".