Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

57 mil väg får ändrade hastigheter

Publicerat torsdag 29 oktober 2009 kl 05.00
1 av 3
Många vägar kommer förändras från och med 10 november. Foto: Adam Ihse / Scanpix
2 av 3
Nya hastigheter på mindre vägar. Källa: Vägverket
3 av 3
Nya hastigheter på större vägar. Källa: Vägverket

Nu blir det nya hastigheter på många av länsvägarna. I Kronobergs län höjs hastigheten på delar av väg 126 och på väg 23 mellan Braås och Växjö. Väg 120 får sänkt hastighet på nästan hela sträckan.

– Vi har tittat på de delar där vi bygger om och där vi har någorlunda bra standard. Det är främst två sträckor vid Tingsryd, där har vi behållit hastigheten. Men i övrigt är vår mening att den vägen inte håller måttet för 90 kilometer i timmen. Vi är tvingade att sänka hastigheten till 80, säger Stefan Johansson, projektledare på Vägverket. 

57 mil väg får andra hastigheter
Efter att hastigheten på de nationella vägarna har setts över och vi har fått nya hastighetsgränser till exempel 80 eller 100 kilometer i timmen, har nu turen kommit till länsvägarna. I Kronobergs län handlar det om 57 mil väg som efter Vägverkets genomgång får en förändrad och i de flesta fall sänkt hastighet. Man höjer hastigheten på delar av väg 126 och delar av väg 23 mellan Braås och Växjö medan det blir sänkningar bland annat för väg 120. Den 10 november börjar man skylta om vägarna. 

Ska minska olyckorna
Tanken är att hastigheten bättre ska stämma överens med vägens standard och i och med de justerade hastigheterna förväntar man att minska antalet svåra olyckor. För region sydöst, det vill säga Kronoberg, Blekinge, Jönköping, Kalmar och Östergötland räknar Vägverket med att det under en tioårsperiod ska bli 18 personer färre som dödas i trafiken och 57 färre personer som skadas svårt.

Men för att minska antalet olyckor räcker det inte med att sänka hasigheten. Det gäller också att få bilförarna att följa hastighetsbegränsningarna.

– Vi tror ju att det kommer att vara lättare att få folk att följa hastighetsgränserna om vi har en logik i systemet. Så att människor förstår varför vi har satt en viss hastighet.

Men varför sätter ni inte bara igång med att bygga om de här vägarna, och behåller hastigheterna?
– Det skulle vi gärna göra om vi fick pengar till det, säger Stefan Johansson.

Rebecka Montelius
Lena Pettersson
nyheter.kronoberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".