Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bergaåsen

Hotar förbjuda farligt gods på E4:an

Publicerat måndag 18 januari 2010 kl 05.24
Olyckor av den här typen måste undvikas för att säkra vattenförsörjningen. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Varje månad passerar uppåt 100 000 ton farligt gods över Bergaåsen som förser Växjöbor och Alvestabor med dricksvatten. Länsstyrelsen hotar nu att förbjuda transport av farligt gods och ger Vägverket tre år att bygga rimliga skyddsåtgärder. Men något hundraprocentigt skydd blir det inte. Det är för dyrt.

– Det ska vara ett bra skydd på täkten och det måste vi ju se till så att det blir. Men det finns många olika typer av räcken och kanske använder vi ett räcke som kanske inte står emot de absolut värsta olycksscenariona men kanske ändå klarar större delen av de incidenter som kan hända, säger Matti Envall, miljöstrateg på Vägverket.

Vad spelar de ekonomiska aspekterna för roll?
– De spelar ju dessvärre ganska stor roll.

Rakt över Alvestas och Växjös vattentäkt, Bergaåsen, går E4:an där det varje månad transporteras uppåt hundra tusen ton farligt gods. Monica Andersson vattenhandläggare på länsstyrelsen menar till skillnad från Vägverket, att pengarna inte kan styra och att mycket står på spel om en olycka skulle inträffa.

– Man är ju rädd för att det här farliga godset som kan vara någon kemikalie, olja eller bensin ska rinna ut i åsen och då blir både Växjö och Alvesta utan vatten.

Länsstyrelsen har nu gett Vägverket tre år på sig att bygga ett skydd för vattentäkten annars hotar man med att stänga av E4:an för transport av farligt gods. Men Matti Envall tror att det kommer att ta minst tre år.

– I den bästa av världar har vi klarat det här inom tre år, utrett och byggt de skyddsåtgärder vi tycker är rimliga.

Men länsstyrelsen har ju sagt att det ska ske inom tre år annars stänger man av E4:an för trafik med farligt gods?
– Ja, men jag tror att det är svårt att förbjuda farligt gods för E4:n är som den är, säger Matti Envall.

Och i väntan på att Vägverket bygger ett skydd får man enligt Monica Andersson på länsstyrelsen hoppas på det bästa.

– Det finns ju redan som väl är ett visst skydd så förhoppningsvis om det händer en olycka så händer den på rätt ställe och leder inte till några större problem.

Lena Pettersson
lena.pettersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".