Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Smålands varumärke ska stärkas

Publicerat onsdag 29 september 2010 kl 16.05
Vad är mer småländskt än glasblåsning? Foto: Hans Runesson/scanpix

Kronoberg är ett av de län i landet där turismen ökar mest, det visar siffror från Tillväxtverket. Men trots det står turistnäringen inför stora utmaningar, bland annat att göra Småland till ett starkt varumärke.

Att göra Småland till ett tydligt varumärke både nationellt och internationellt var en vision som kom fram under det regionala evenemanget Turismens dag som i år ägde rum i Växjö.

– Om turister som kommer hit tycker att Småland är en helhet, ja då är det en helhet. Oavsett vad andra säger. Nu har det varit tre län som har jobbat ganska självständigt och förhoppningsvis kommer de att marknadsföra sig som "Småland" i framtiden, säger Mats Wiberg från Turismens utredningsinstitut, TUI, som föreläste om varumärkets betydelse för både privata och offentliga aktörer som fanns på plats.

En annan faktor som lyftes fram för var vikten av en bra infrastruktur. Som turist ska det bli lättare att transportera sig mellan olika sevärdigheter, det betonade Christina Lugnet, generaldirektör för Tillväxtverket som var på plats.

– För besökaren så är kommun- eller länsgränser helt oviktiga. Det är attraktionsvärdet, som Glasriket och Astrid Lindgrens värld och liknande, som turister besöker. Sedan gör man så klart andra saker när man är här också, men det är främst attraktionsvärdet som man måste synliggöra.

I finanskrisens spår innebär en även satsning på turismen också en satsning på jobb i länet, det menar landshövding Kristina Alsér. Eftersom många industrijobb gick förlorade under krisen och kanske aldrig kommer tillbaka, så är det extra viktigt att se till att Smålands turistnäring växer, menar hon.

– De medarbetare som vi har tappat i industrin måste vi fånga upp någonstans. Som vi sett idag, så har turismen ungefär lika många anställda som industrin och jag har stora förhoppningar om att vi ska kunna fylla de här luckorna som uppstått.

Ines Micanovic
ines.micanovic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".