Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ljungby

Kånnaborna kämpar för sin skola

Publicerat fredag 15 oktober 2010 kl 13.22
1 av 3
Kånna skola. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio
2 av 3
Louise Erlandsson. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio
3 av 3
Bo Ederström (M). Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio

Skolan i Kånna, cirka 6 km utanför Ljungby tätort, är en av de fyra landstortsskolor som pekats ut som nedläggningshotad i en utredning.

Inom kort ska den upp till beslut hos politikerna. Men Kånnaborna är på stridsstigen och kommer att kämpa hårt för att få behålla sin skola.

– Vi kommer inte ge oss, säger Louise Erlandsson som är ordförande i föräldraföreningen.

Kånna skola har bara drygt 30 elever. Ingen går i årskurs fem och sex, de var så få att dom fick flyttas till en annan skola.

Skolorna i Kånna, Södra Ljunga, Vittaryd och Torpa är de skolor som politkerna i sin parlametariska utredning pekat ut som så små att de kan komma att läggas ner. Förslag som föräldrar och Kånnabor inte hade en aning om förrän utredningen läckte ut till media några dagar efter valet. Och Louise Erlandsson som är ordförande i föräldraföreningen är besviken på politkerna.

– De har hanterat frågan väldigt illa, anser Louise Erlandsson.

Bo Ederström är moderat ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Ljungby och ligger också bakom den hemliga utredning som pekar ut dessa skolor som så små att de kan komma att läggas ner.  Något måste göras, säger han, men vill idag inte bekänna färg vad gäller vilken eller vika skolor som ligger risigast till.

– Jag vill inte kommentera det just nu, säger han.

– Jag har en personlig åsikt, nämligen att det inte känns bekvämt ur en likvärdighetssynpunkt att man saknar elever i vissa klasser och att man till exempel har färre elever än fem i varje klass, säger Bo Ederström.

Framtiden för de fyra landsbygdskolorna ska upp till beslut, i barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott den 3 november.

Och det finns väldigt lite forskning om hur skolnedläggning kring det här med skolforskning, den som finns är inte heller så aktuell, säger Annika Andrae Thelin som är skolforskare och knuten till Linnéuniversitetet.

– Men den kunskap som finns visar att man kan anordna bra undervisning även i små skolor, det finns inget som visar på att elever på små skolor får sämre resultat. Men det ställer stora krav på lärarna, säger Annika Andrae Thelin.

Karin Ernstsson
karin.ernstsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".