Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Växjö

33 skriftliga klagomål på äldreomsorgen

Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 05.00
"För lite personal i tjänst"
(1:45 min)
Hittills i år har det kommit in 33 skriftliga klagomål på äldreomsorgen i Växjö. Foto: Jessica Gow/Scanpix

Larm som plockats bort för att personalen tycker det är för jobbigt och stor oro för personalbrist. Det är några av de skriftliga klagomål som kommit in på äldreomsorgen i Växjö i år.

I Växjö kommun tar man sedan ett år tillbaka till vara på anhörigas och omsorgstagares skriftliga klagomål på ett mer systematiskt sätt. För att snabbt utreda vad som hänt och ge återkoppling till den som klagat. Hittills i år har det kommit in 33 skriftliga klagomål på äldreomsorgen i Växjö.

Ann-Christin Norlander är förvaltningschef för omsorgen i Växjö kommun, och hon säger att det inte går att utläsa vad man är mest missnöjd med utifrån de klagomål som kommit in.

– Ärligt talat hade jag nog väntat mig att kunna se tydligare mönster, nu har vi hållit på ungefär ett år och det är ganska stor variation på synpunkterna säger hon.

Många saker oroar anhöriga
Läser man de skriftliga klagomål som kommit in till kommunen, ser man att det finns många saker som oroar anhöriga och som de tagit sig tid att slå larm om. Allt från att man fått gå i blöta blöjor för länge, dåligt bemötande från personal, till mediciner som inte delas ut på rätt sätt. Här är fler exempel.

"Vi har i veckor påpekat att rullstolshjulen behöver pumpas, utan att något hänt".

"Personalen sa att man tagit bort larmmattan, eftersom pappa vaknade på natten flera gånger. Vår pappa har inte haft larmmatta under nästan tre månader sedan första gången han ramlade och vi är väldigt oroliga".

"Det har blivit mycket sämre de sista sex månaderna. Duktig personal slutar och det är ofta för lite personal i tjänst".

Bara skriftliga klagomål registreras
Men hur mycket klagomål det är sammanlagt på omsorgen i Växjö, vet ingen, för det är bara de skriftliga klagomålen som kommer in till förvaltningen som registreras systematiskt och följs upp enligt den här metoden. Och när det gäller klagomål på de privata entreprenörerna - 124 stycken i år - vet bara kommunen hur många som kommit in, inte vad klagomålen handlar om.

Ann-Christin Norlander svarar så här på frågan om det är något i klagomålen som gör henne orolig över kvalitén på något äldreboende i Växjö.

– En svår fråga, oron kan ju finnas innan man börjar jobba med synpunkten och verkligen tagit reda på vad detta handlar om. Det känns ofta bättre när man kommit en bit på väg, säger hon.

Karin Ernstsson
karin.ernstsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".