Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Växjö

Fartdårar vid skolorna

Publicerat fredag 5 november 2010 kl 05.00
"Det är störst överträdelser på 30-sträckorna"
(1:45 min)
1 av 3
Akta barnen, tycker Gemlaborna. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio
2 av 3
Ola Aronsson ordförande i sockerådet i Gemla. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio
3 av 3
Eva Jakobsson Börjesson, NTF Kronoberg. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio

Många bilister kör på tok för fort förbi skolorna. Det visar två mätningar av hastigheterna vid fem skolor i Växjö som NTF Kronoberg genomfört under hösten. Värst var det i Öjaby och Öhr.

NTF har under två tillfällen i höst mätt hastigheten utanför fem skolor i Växjö. Ofta är det någon form av hastighetsbegräsning vid skolorna, 30 km i timmen är inte ovanligt.

– Det intressanta är att när man pratar med människor om det, säger de flesta att det är viktigt att respektera en hastighet av 30 km i timmen. Ändå ser man att det är där man har de största överträdelserna, på 30-sträckor, säger Eva Jakobsson Börjesson på NTF Kronoberg.

113 km i timmen
NTF:s mätning visade att många kör för fort förbi skolorna. Värst var det vid skolorna i Öjaby och i Öhr. Över 60 procent av bilisterna körde för fort förbi skolan i Öhr vid båda mätningarna. Uppemot 113 km i timmen uppmättes till exempel på 70-sträckan vid något tillfälle.

Men vid skolan i Gemla, utanför Växjö, har bilisterna skärpt sig, sedan den första mätningen i augusti. En förklaring kan vara att sockenrådet i Gemla har jobbat aktivt med just trafiksäkerhet i samhället under tre års tid. För att få folk att ändra attityd och dämpa farten. En satsning som man kallar "Rätt fart i Gemla" och som Ola Aronsson, ordförande i sockenrådet tror kan ha har gett resultat.

– Totalt tycker jag att hastigheterna har gått ner och att det är lugnare tempo just nu, säger han.

Vill se hinder
Och Eva Börjesson på NTF tror att det krävs mer av kommunerna att bara sätta upp 30-skyltar vid skolorna. Om vägen till exempel är anpassad till att köra fortare än 30, är det svårt att få bilister att sakta ner.  

– Miljön måste vara utformad på ett sådant sätt att det är möjligt att faktiskt hålla en sådan hastighetsbegräsning, säger hon.

Karin Ernstsson
karin.ernstsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".