Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Växjö

Hyreshus utan mobiltäckning

Publicerat torsdag 20 januari 2011 kl 13.24
"Jag tycker det är för jävligt"
(1:39 min)
1 av 2
Anders Johansson är en av hyresgästerna i kvarteret Blåsbälgen i Växjö som inte har någon mobiltäckning i sina lägenheter. Foto: Lena Gustavsson/Sveriges Radio
2 av 2
Carina Herbertsson, fastighetschef på Växjöhem.

Hyresgästerna i kvarteret Blåsbälgen på Teleborg i Växjö kan inte använda sina mobiltelefoner inomhus. För i huset, som var färdigbyggt i höstas, finns nämligen ingen mobiltäckning.

– Antingen får man gå ut på balkongen och ringa eller så får man öppna fönstret. Vanligt folk sitter i soffan och pratar och det kan man ju inte göra. Jag tycker det är för jävligt, och det vet de om på Växjöhem också, säger Anders Johansson som bor med sin familj i en av de 46 lägenheterna i huset.

För fem månader sedan flyttade Anders Johansson in i det nybyggda huset. Det är ett så kallat lågenergihus och är också rökfritt. Men nu har det visat sig vara mobilfritt också, för inne i huset är det näst intill omöjligt att ringa från mobilen. Detta trots att mobilen var ett av två alternativ till telefoni som Växjöhem gett hyresgästerna, för några vanliga telefonjack finns inte.

– Det var IP eller mobil, och då gick man ju över och skaffade mobil till hela familjen. Men då förutsätter man ju att det är täckning i hela lägenheten. Jag har ju barn också, en tonåring, och hon vill ju prata med sina vänner så man börjar ju bli rätt ledsen på det nu, säger Anders Johansson.

– Det är så att radiovågorna från operatörernas master inte kommer fram, säger Carina Herbertsson, fastighetschef på Växjöhem.

Det är inte själva byggnaden det är fel på enligt Carina Herbertsson utan signalen från operatörerna, och hon lägger nu hela ansvaret på dem.

– Vi har gjort vad vi kan och det är operatörernas ansvar att få det löst.

Men när hyresgästerna flyttade in sa ni att mobiltelefonerna skulle fungera och många har ju nu skaffat abonnemang.

– Vi har sagt att det finns internet och IP-telefoni. När det gäller mobiltelefonin styr ju inte vi kundens val av operatör.

Vad händer nu?

– Vi kommer att skicka ett meddelande till hyresgästerna att de får kontakta sina operatörer för att se vad de i sin tur kan göra, säger Carina Herbertsson.

Lena Gustavsson
lena.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".