Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Banker lovar bättre information om internetköp

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 05.30
Monikas bankort fungerade inte
(1:30 min)
Numera kräver bankerna att ditt kort aktiveras för webbbköp- annars går det inte att handla. Foto: Thomas Graf/Sveriges Radio

Monika Lindström från Ljungby nekades att handla på internet- orsaken var att hon inte hade aktiverat sitt kort för webbköp. Nu lovar bankerna att förbättra informationen kring sina nya rutiner.

Om du ska handla på Internet och betala med Visa eller Mastercard, så behövs ditt bankkort numera aktiveras för webbköp.

Något som ska göra köpen säkrare. Men Monika Lindström från Ljungby hade inte fått information om detta när hon nyligen skulle köpa tågbiljetter och betala ett pass på nätet, vilket ställde till det för henne.

– Jag skulle boka en tågbiljett och sen också betala ett tyskt pass på Tyska ambassaden, men det fungerade inte, säger Monika Lindström.

Aktivera kortet

Vad Monika Lindström inte hade gjort var att gå in på bankens hemsida och aktiverat kortet för köp på Internet. Om man ska göra ett köp på Internet numera så måste bankkortet vara knytet till någon av säkerhetstjänsterna Verified by Visa och Mastercard Secure Code, vilket innebär att man identifierar sig med ett lösenord i samband med kortköp på nätet.

Eftersom Monika inte kunde betala pass eller resa med kortet fick hon lite snopet resa tillbaka till Ljungby.

– Ja, jag var tvungen att resa tillbaka, hämta pengar och köra upp till Stockholm en gång till.

Bättre information

Monika Lindström tror att hon inte är ensam om att ha råkat ut för detta och efterlyser nu bättre information från bankerna.

– Jag tycker inte jag har fått bra information om detta. Personligen tycker jag bankerna borde skicka ut personliga brev till alla sina kunder som har Visa eller Mastercard, vilket de inte gjort, säger Monika Lindström.

Karin Björkholm som är kortansvarig på Karins bank Swedbank beklagar de problem detta orsakat.

– Det tycker vi är tråkigt. Vi har försökt att informera i alla de kanaler som vi har tillgängliga om detta. Men i det här fallet verkar det inte varit tillräckligt.

– Vi får ta till oss det här och fortsätta att informera om de här säkerhetstjänsterna, vilket vi också gör, säger Karin Björkholm.

Monika Lindström har efter händelsen nu kompenserats för sin tågresa av Swedbank.

Thomas Graf
thomas.graf@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".