Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsument

Alla vinner på internet - nu kritiseras annonserna

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 14.39
"Inte med i en tävling utan att köpa en lott"
(1:28 min)
Så här kan det se ut på en av Blogg.se:s bloggar.

Många hemsidor och bloggar på internet har reklam som hävdar att du vunnit ett pris. Men reklamen är ofta vilseledande, de som tackar ja blir ofta utan pris och får sina uppgifter sålda till företag som skickar ut reklam.

– Du blir aldrig med i en tävling utan att köpa en lott, så någonstans finns det en hake. Till exempel att du ingår avtal som du inte har någon aning om. De hamnar ju hos oss i slutändan som anmälningar, säger Mark Andersson på Konsumentverket.

"Gratulerar, du är den 999:e besökaren på den här hemsidan." Det är texten som internetanvändare ofta möter, tillsammans med en bild som hävdar att du vunnit en ny telefon, dator, eller ibland till och med en bil.

Men efter bara ett klick framgår det ofta att att "vinsten" egentligen bara är reklam som leder till en marknadsundersökning. Eller en hemsida som samlar in dina uppgifter för att kunna skicka dig mer anpassad reklam.

Återkommande annonser
Den här typen reklamen var populär i början av 00-talet, och har dykt upp allt mer på hemsidor och bloggar igen på senare tid.

– Det går i vågor, när en bluff slutar fungera tar företagen bakom annonsen bort den tillräckligt länge för att folk ska glömma bort den. Och då kör man den igen, säger han.

Sophie Bråland är annonsansvarig för Blogg.se, ett företag som har såna här annonser på sina hemsidor.

– Vi har aldrig sett den här reklamen som ett problem, men vi jobbar kontinuerligt på att förbättra vårt utbud av annonser. I vissa fall blockar vi annonsörer som vi anser är oseriösa, säger hon.

Ludvig Åsgården
ludvig.asgarden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".