Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Frågor med svar till It-chefen Per Andersson

Publicerat onsdag 13 april 2011 kl 14.39
Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

Här är den del av frågorna om affären med det aktuella konsultföretaget som vår reporter Karin Ernstsson ställde till IT-chefen Per Andersson i måndags kväll via E-post:

Vad är din uppfattning? Har IT och du som ansvarig följt reglerna för upphandling och avrop?
– Vi har sedan hösten 2009 upphandlat konsulter i driften, dvs det som vi kallar resurskonsulter. Vad det gäller spetskompetens och konsulter kring detta är det inte lika klart vad som behöver handlas upp. Dock är det så att vi har för avsikt vid vår förnyade konsultupphandling, som startar inom kort, att fler kompetensområden ska täckas av det/de avtal som denna upphandling leder till. Bland annat det som det aktuella företaget utfört hos oss gällande Citrix och tunna klienter.


Fakturorna från företaget uppgår hittills till sammanlagt 700 000 kronor för 2010 och 2011 och kommer fortlöpande till kommunen. Gränsen för direktupphandling var 420 000 kronor. Hur ser du på det?
– Summan 700 000 kronor gäller inte ett enskilt uppdrag. Företaget har hjälpt oss med spetskompetens under 2010 gällande tex. sammanslagningen av VEAB och Vöfab in i vår gemensamma IT-plattform, Skolmigreringen 2010, molnintegrationer och tunna klienter. Denna typ av spetskompetens vet vi inte i förväg hur omfattande kostnaden blir totalt och dessutom är det enskilda uppdrag utan direkt koppling till varandra. Om ett sådant uppdrag redan vid avrop överstiger beloppsgränsen så ska det direktupphandlas, även om det gäller spetskompetens.


Hur ser du på summan 700 000 idag? Är du av samma uppfattning nu?
– Se tidigare svar.


Tolkningsfråga säger du. Vad är din tolkning?
– Se tidigare svar.


Anmälde du detta/frågade upphandlingsenheten? Om nej, varför?
– Se frågan ovan om de enskilda uppdragen samt svaren ovan. I upphandlingen 2009 av konsulttjänster ingick bara resurskonsulter. I den kommande upphandlingen kommer vi se hur vi ska hantera spetskonsulterna också.


Ditt inköp av konsultföretaget ifrågasätts internt. Det kom signaler till kommunchefen för någon vecka sedan om att det här var en upphandling som inte följde reglerna, säger han och det kommer nu att att gås igenom, säger Ove Dahl. Vad säger du om det?
– En genomgång av detta ser jag som positivt då detta är en gråzon med utrymme för tolkning och därmed kommer vi få reda på hur vi ska förhålla oss till detta.


Du säger att anlitandet av företaget handlade om inköp av spetskompetens och att ni gjorde ett avrop där det aktuella företaget är underleverantör till ett företag som omfattas av Kammarkollegiet. Ställde ni frågan till alla företag som kommunen har ramavtal med?
– Nej, det skulle egentligen ha gjorts.


Vad finns det för överenskommelse med konsultföretaget om de här tjänsterna? Hur ser avtalet ut? Var det något snack om kostnaderna sammanlagt för deras uppdrag i dessa projekt?
– Växjö kommuns avtal med företaget handlar om att de har tillhandahållit den spetskompetens vi saknat och den har vi nyttjat i flera framgångsrika projekt där vi på kort tid levererat just det Växjö kommun behövde. Spetskompetensen från företaget har varit mycket viktigt i genomförandet och en starkt bidragande orsak till de lyckade resultaten.


När avslutas kontraktet? Vad är sagt?
– Som det är just nu är projekten klara. T.ex. ska de tunna klienterna nu börja användas av verksamheten.

Karin Ernstsson
karin.ernstsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".