Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radio avslöjar

Brister på spår skjuts fram

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 05.30
"Jag tycker det är sorgligt för järnvägen"
(1:55 min)
1 av 2
Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.
2 av 2
Klicka för grafik

80 procent av de fel som upptäcks på länets järnvägar åtgärdas inte i tid. Det visar vår granskning av Trafikverkets egna besiktningssystem.

– Jag tycker det är sorgligt för järnvägen. Framtiden har svårt för sig med underhållet. Får man inte bättre underhåll så kommer hela systemet att raderas, säger lokföraren Lars-Inge Hållander som kör tåg runt om i Småland, till exempel mellan Nässjö och Hultsfred.

Sveriges Radio har granskat de över 70 000 fel som registrerades förra året i Trafikverkets besiktningssystem Bessy. P4 Kalmar och Kronoberg har tittat närmare på de fel som berör just vårt område, till exempel de dryga 2 000 fel som upptäcktes på Kust till Kustbanan från utkanten av Göteborg via Borås - Alvesta - Emmaboda till Kalmar och Karlskrona.

Har inte hållit tidsramen
De flesta är mindre akuta som ska åtgärdas inom tre månader, men det finns också akuta som ska avhjälpas inom två dygn.

Vår genomgång visar att i 70 procent av fallen så har underhållansvariga entreprenören här, Infra Nord, inte hållit tidsramen. Men på Infra Nord menar man att ansvaret vilar på Trafikverket.
– När det uppstår fel som inte är akuta måste vi vända oss till Trafikverket för en diskussion om vad som ska åtgärdas och när, säger Ulf Andersson, regionchef på Syd Infra Nord.

Vill öka standarden på banan
Och enligt Ulf Andersson så har Infra Nord framfört önskemål till Trafikverket att få ett avtal som gör det möjligt för dem att ta ett totalt ansvar för underhållet på spåret, vilket man tror skulle öka standarden på banan.

Och på Kust till kustbanan, tillsammans med Stångådalsbanan och Tjustbanan i Småland visar det sig att så många som 79 procent av felen inte klaras upp i tid.

Koppling mellan fel och antalet inställda tåg
Att det finns fler fel att åtgärda än banarbetarna hinner med är tydligt, inte bara här, utan i hela landet och att det finns en koppling mellan felen och antalet inställda eller försenade tåg bekräftas av forskare vi talat med.

En utsatt sträcka är Stångådalsbanan genom Kalmar läns inland upp mot Östergötland genom Hultsfred, där infrastrukturkansliets Michael Leijonhud skakar på huvudet när han delges vår granskning.
– Någonting måste hända, till exempel här på Stångådalsbanan vad gäller framtida tågtrafik, vi kan inte bese det här så mycket längre till egentligen.

Tobias Sandblad
tobias.sandblad@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".