Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsument

Handla mat på nätet alltmer populärt

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 05.30
"Framtiden ser ljus ut"
(1:42 min)
Foto: Lars Pehrson/SvD/Scanpix.

Under en undersökning som gjorts av Svensk Handel framgår det att andelen kunder som handlar mat via nätet har ökat från åtta till tolv procent.

Senaste året omsattes matinköpen på nätet med hela 1,5 miljarder kronor. Det är en ökning på 40 procent sett från året innan. Omsättningen motsvarar 0,5 procent av den totala dagligvaruhandeln.

Det är de färdiga middagslösningarna som till mestadels bidragit till ökningen. Men, förutom middagslösningarna, kan man som kund även handla mer enstaka varor. Här är det torrvaror, frukt och grönsaker som beställs mest.

Sparar tid
Enligt Svensk Handel är det de hemkörda varorna som sparar mest tid och därmed också lockar till köpare. Även det fysiska som att slippa bära på tunga kassar anses vara en fördel.

Undersökningen visar även på en viss skillnad när det gäller vad unga respektive äldre anser om just matkassar via nätet. De unga är mer positiva och ser mer fördelar än de lite äldre.

Mest barnfamiljer som handlar
Enligt Linda Hedström, e-ansvarig på Svensk handel, så är det framför allt barnfamiljerna som drar mest nytta av konceptet.

– Barnfamiljer har oftast en tidspress, och känner förmodligen därför att färdiga matkassar underlättar i vardagen.

Räcker även till lunch
Några som testat på just försäljning av mat via nätet är familjen Palm från Växjö. Therese är mamma i familjen och tycker att matkassarna underlättar i deras vardag.

Familjen Palm får varje måndag mat för fem dagar, uträknat räcka till fyra personer. Det tillkommer färdigskrivna recept. Olika recept med olika svårighetsgrad och tid, där maten oftast räcker till lunch dagen därpå.
– Om jag till exempel vet att det kommer bli en lång dag på onsdagen, då kan jag redan i förväg bestämma att vi tar det snabbare receptet just då för att hinna med, säger Therese Palm.

Utbudet växer
Enligt Linda Hedström på Svensk Handel var utvecklingen väntad. Hon menar på att det blir allt vanligare att näthandla, både intresset och utbudet växer.
– Framtiden ser ljus ut, mat på nätet utgör 0,5 procent av den totala dagligvaruhandeln och jag tror att den siffran kan hamna på tio till femton procent, säger Linda Hedström.

Viktoria Välilä
viktoria.valila@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".