Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sveriges Radio avslöjar

Småländska järnvägar i stort behov av underhåll

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 12.31
"Småland är sämre än övriga landet"
(1:43 min)
1 av 2
Den småländska järnvägen är i behov av underhåll på cirka 700 miljoner kronor. Foto: Jens Pehrson/Sveriges Radio.
2 av 2
Klicka för grafik

Problemen med fel som inte åtgärdas i tid och bristande underhåll har gjort att standarden på de småländska järnvägarna är sämre än genomsnittet i landet.

Sveriges Radios granskning visar att över 70 procent av felen på den småländska järnvägen åtgärdas inte i tid.

– Småland är sämre än övriga landet och med tanke på att trafiken är ganska omfattande så är det ju anmärkningsvärt att det är så dåligt, säger tågkonsult Per Corshammar.

– Det förekommer urspårningar, det förekommer stora skarvglapp och förr när jag själv gick på banan så dunkade det i skarvarna. Nu smäller det i skarvarna. Och det visar ju att det är helt galet, säger han.

Åtgärdas inte inom utsatt tid
Drygt hälften av de fel och brister som upptäcks vid besiktningar av den svenska järnvägen åtgärdas inte inom den tid som är uppsatt av Trafikverket.

I Småland ser det ändå värre ut. På de småländska järnvägarna är det 70 procent av felen som inte åtgärdas inom den tid som fastställs i Trafikverkets regelverk. Det här visar Sveriges Radios granskning av Trafikverkets egna siffror under förra året.

– Man har haft för lite pengar i systemet och prioriterat södra stambanan och de större järnvägsnäten, vilket jag tycker är synd med tanke på alla fina tåg som rullar i Småland. De är alldeles nya som kör på en bana som är alldeles för dålig, säger Per Corshammar.

Eftersläpande underhåll på 700 miljoner
Enligt Per Corshammars uppskattning dras man med ett eftersläpande underhåll på cirka 700 miljoner på Smålandsnätet - vilket nära nog motsvarar regeringens hela extrasatsning på järnvägar nästa år. Och han ser att det här påverkar resenärerna.

– Det handlar om ökade restider, bristande förtroende på att tåget ska komma i tid. Det finns risk för att man får stänga av banan till slut. Det skulle ju innebära att folk inte kan arbetspendla och det vore en olycklig situation, säger Per Corshammar.

Lena Pettersson
lena.pettersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".