Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Hantverkare största konsumentproblemet

Publicerat torsdag 5 maj 2011 kl 11.33
"Man ringer till oss dagligen"
(1:35 min)
Foto Hasse Holmberg/Scanpix

Konsumentverket gör nu en stor drive när det gäller Sveriges största konsumentproblem - hantverkartjänster. 50 kommuner, däribland Ljungby, ordnar informationskvällar för allmänheten. 

– Därför att det fortsatt är den största och vanligaste frågan vi får som konsumentrådgivare, säger Katarina Koch på Konsument Södra Småland.

En femtedel av alla klagomål till konsumentrådgivarna i landet handlar om problem och tvister vad gäller boendefrågor.

– Folk ringer oss varje dag faktiskt för information för att lösa en tvist med hantverkare, säger Katarina Koch.

I sin kampanj den här veckan, Hantverkarveckan, vill Konsumentverket och kommunernas konsumentrådgivare bland annat informera om vikten av att skriva avtal innan vi släpper lös en hantverkare i huset. Har man inte gjort det, blir det svårt om det blir en tvist i efterhand.

Tänk till före, är budskapet.

Konsument Södra Småland som har 10 kommuner som medlemmar, bjuder alltså in till informationskväll i Ljungby på fredag, där även bankfrågor står på agendan. En expert från Konsumenternas bankbyrå kommer också att finnas på plats för att svara på frågor.

Karin Ernstsson
karin.ernstsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".