Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ikeakartläggning - sofistikerad maktutövning?

Publicerat måndag 20 september 2004 kl 14.03

Möbeljätten Ikea ska nu kartlägga ungdomskulturen i Europa och ta reda på vad unga människor kan tänkas vilja köpa.

Företaget har engagerat riksförbundet Tech Group, en sammanslutning av ungdomar som intresserar sig för digitala medier och entreprenörskap, för att kartlägga trender och livstilar bland europeiska ungdomar.

Ungdomar från Tech Group i bland annat Växjö ska resa runt i europeiska huvudstäder för att träffa jämåriga och bland annat ta reda på vad de gör på fritiden, vilka prylar de tycker om och varför.

Kunskaper om ungdomars vanor, tankar och värderingar har blivit hårdvaluta. Det finns företag vars hela affärsidé går ut att leverera anslyser om hur ungdomar kan tänkas fungera som konsumenter. Men många stora företag gör också precis som Ikea egna analyser.

Från Ikea är man företegen om projektet, men medie- och kommunikationsforskaren Håkan Sandström säger att det här är en typ av sofistikerad maktutövning över vad unga människor ska tänka och vilka produkter de ska köpa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".