Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Växjö

Flytt ger dyrare el

Publicerat fredag 4 november 2011 kl 16.44
"Man bör få behålla sitt gamla avtal"
(1:34 min)
Elen kan bli dyr för den som inte gör ett aktivt val. Foto: Jessica Gow/Scanpix

Flyttar man från en bostad till en annan inom Växjö - upphör ens gamla elavtal att gälla automatiskt, och du får betala dyrare el tills du sluter ett nytt avtal. Det vill Veabs styrelse ändra på och man ska nu ta upp frågan med sitt elhandelsbolag Bixia.

– Det har ju diskuterats på nationell nivå om man ska ha någon slags lagstiftning, vilket vore värdefullt, men jag tycker vi ska föra en diskussion där vi själva finns också, säger Carl-Olof Bengtsson, (S), vice ordförande i Veab.

Elmarknaden i dag är en djungel och det gäller som konsument att hänga med i svängarna och göra aktiva val, annars blir elen dyr. Bixia, som säljer själva elen till Veabs kunder, gör precis som alla andra elhandelsbolag, nämligen lägger kunden på dyr el om man inte aktivt gör ett val.

Det här kan drabba dem som byter bostad, till exempel ungdomar som flyttar från ett ställe till ett annat i Växjö och som redan har ett avtal med Bixia.

Man ses som en ny kund helt enkelt och man tappar sitt tidigare gjorda val. Det pris som man då får betala, är dyrare än både det rörliga och det fasta priset - tills man sluter ett nytt avtal. Det visste inte ens jag, säger Carl-Olof Bengtsson.

– Ska jag vara riktigt ärlig kände jag inte till att man är tvungen att ha ett nytt avtal när man redan är kund, det visste jag inte.

Styrelsen i Veab har nu, efter initiativ från socialdemokraterna, enats om att försöka få Bixia att gå i bräschen och ändra på det här. Frågan kommer att lyftas inom kort på Bixias styrelsemöte:

– Vi tycker ändå att det är rimligt att man får behålla sitt gamla avtal, det är det mest självklara, men vi vill också att man ska ha en mer konsumentvänlig inställning till den nya kunden, säger Carl-Olof Bengtsson.

Bixias försäljningschef Joakim Borén säger att elhandelsbolaget redan jobbar med den här frågan på flera fronter och tar den på största allvar. Att Växjös energibolag nu lyfter frågan på det här viset, kände han inte till.

Karin Ernstsson
karin.ernstsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".