Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stort behov av konsumentrådgivning

Publicerat måndag 11 oktober 2004 kl 15.57

Att kommunerna lagt ner sin konsumentrådgivning upprör många. Varje vecka ringer hundratals upprörda konsumenter till kommunernas växlar, för att få hjälp och många har också synpunkter på nedläggningen.

Eftersom behovet av rådgivning varit så stort startar Ljungby, Alvesta, Tingsryd, Lessebo, Markaryd och Älmhults kommuner nu en gemensam rådgivning. Uppvidinge fortsätter på egen hand.

Växjö kommun lade ner sin konsumentrådgivning den första februari i år. Här tar kommunens växel emot runt 130 telefonsamtal i veckan från missnöjda konsumenter. Och för att klara av det enorma trycket tvingas kommunen nu tillsätta en person som enbart ska arbeta med att ta emot de här samtalen. - Det handlar inte om en konsumentrådgivare utan en person som kan hänvisa till exempelvis Konsumentverket, någon konsumentrådgivning har vi fortfarande inte råd med, säger Anders Hägg, socialchef i Växjö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".