Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lessebo

Så ska Orrefors Kosta Boda vända den negativa trenden

Publicerat tisdag 17 april 2012 kl 15.26
Vill nå en yngre målgrupp
(1:37 min)
Ann Gustafsson, VD för Orrefors Kosta Boda AB och Jenny Sundqvist, chef för marknad- och produktutveckling. Foto: Sandra Dogulasdotter/Sveriges Radio

Vinglasen ska ut ur det dammiga skåpet och användas. Glaset ska synas på oväntade platser och nya målgrupper ska attraheras. I dag presenterade ledningen för Orrefors Kosta Boda sitt recept för framtiden.

På en presskonferens på tisdagen presenterades Orrefors Kosta Bodas nya showroom där glas från båda bruken nu visas tillsammans.

Vill nå en yngre publik
Nyheter visades upp och vd Ann Gustafsson berättade tillsammans med Jenny Sundqvist, chef för produktutveckling och marknad, om företagets framtidsplaner.

– Ett steg är att synliggöra våra produkter för en yngre målgrupp och vi vill rent allmänt nå en bredare målgrupp, säger Jenny Sundqvist.

Nytt samarbete med en klädkedja
För att attrahera yngre köpare har företaget påbörjat ett samarbete med en klädkedja för ungdomar. Bland annat glittriga läppstift, glasgorillan Gabba gabba hey och en grå döskalle ska locka unga att handla. Produkterna kommer under våren att dyka upp i klädkedjans butiker.

– Det handlar om att synas på andra sätt än tidigare, där måste vi tänka nytt, säger Jenny Sundqvist.

Nya behövs lösningar efter varslen
Men Orrefors Kosta Boda står också inför en omorganisation på flera plan. Eftersom företaget har minskat antalet tjänstemän tvingas man inte minst där att försöka hitta nya lösningar.

– Det är inte en stor grej som måste förändras utan det är många små grejer, litet som stort. Man har alltid gjort på ett visst sätt och tror inte man kan göra annorlunda, men sedan visar det sig när man börjar penetrera att det går att förändra på många ställen, säger Ann Gustafsson.

Räknar med lönsamhet inom två år
Hon hoppas inte att personalstyrkan ska behöva minskas ytterligare och företaget räknar med att vara lönsamma inom två eller tre år. Orrefors Kosta Boda har också nya samarbeten på gång med fyra nya formgivare, där två är klara. Vilka det är vill man dock inte avslöja ännu.

Sandra Dogulasdotter
sandra.dogulasdotter@sverigesradio.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".