Kronoberg

Kompenseras efter flygtur med lik

Flygplansskugga över en skog Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX

Under en flygning till Tanzania tvingades Lena Petterson från Växjö tillbringa en hel natt bredvid en död kropp, efter att en passagerare plötsligt avlidit. Kenya Airways personal visste inte hur de skulle agera under flygningen, men nu erbjuder de 5 000 kronor i kompensation för obehaget.

Publicerat lördag 23 juni 2012 kl 10:00

Lena Pettersson, som till vardags är reporter på Sveriges Radio, var på väg till Tanzania på semester och mellanlandade på Amsterdams flygplats Schiphol. Väl på planet igen lade hon märke till att en av passagerarna såg ut att må väldigt dåligt.

– Han svettades och hade kramper. Flygvärdinnorna var där hela tiden, men planet lyfte ändå, säger Lena Pettersson.

Lägger liket på sätet bredvid
Efter en stund ropar flygpersonalen efter passagerare med medicinsk kompetens och mannen får hjärtmassage. Men detta förgäves – någon timma senare slutar han andas. Flygvärdinnorna flyttar då de tre passagerarna i sätesraden bredvid Lena Pettersson och lägger sedan mannens lik där, insvept i en filt. Eftersom han är lång sticker fötterna ut över gången, fram till cirka tre decimeter från Lena Petterssons säte.

-- Jag bad att få flytta, men de sa att det inte fanns några andra platser. Man har ju inte så mycket att välja på i ett plan, så det var bara att bita ihop, säger hon.

"Måste ha hänt något exceptionellt"
Efteråt tänkte Lena Pettersson mycket på det som hänt. Framför allt det tragiska i att en ung man dött, och att han kanske överlevt om han istället fått vård i Amsterdam. När chocken lagt sig, började Lena Pettersson även fundera över om hon kunde be om en del av pengarna tillbaka från Kenya Airways. Då man som konsument är missnöjd med en flygresa, saknas exakta regler för det som företagen måste kompensera för. Enligt konsumentrådgivare Maria Johansson måste det generellt ha hänt något annat än det man rimligen kan förvänta sig. Barnskrik och snarkningar får man till exempel stå ut med.

– Men för allt utöver det, som att någon bråkar ombord planet, är narkotikapåverkad eller att man får en väska i huvudet, tycker jag att man kan prata ersättning med flygbolaget, säger Maria Johansson.

Får ursäkt och pengar tillbaka
För Lena Pettersson tog det några månaders mejlväxling. Men det hela slutade med en rejäl ursäkt från Kenya Airways och halva biljettpriset på 5 000 kronor tillbaka.

– Det känns väldigt bra. Det var rimligt, säger hon.

Karin Avenäs
karin.avenas@sverigesradio.se

Skriv ut

Dela

Användarkommentarer

2 Kommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare av sverigesradio.se och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar Sveriges Radios regler för kommentering

Visa fler