Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Telefonoperatörer lurar kunder till långa avtal

Publicerat måndag 20 augusti 2012 kl 05.30
"Ta reda på mer om dem först"
(1:34 min)
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Flera teleoperatörer lurar telefonkunder i länet att teckna mångåriga företagsbonnemang utan ångerrätt. Försäljningsknepet drabbar framförallt äldre personer med egen firma och den oberoende organisationen Telekområdgivarna går nu ut med en varning.

– Säljer man en bra produkt behöver men inte hymla med den, men säljer man en produkt man inte tror på måste man kanske lura folk att köpa den, säger Mattias Grafström VD för Telekområdgivarna som nu går ut med varningar för fyra företag som säljer telefonabonnemang på tvivelaktiga och vilseledande grunder.

I ett klassiskt exempel ringer företagen upp en äldre person med en egen firma men som inte aktivt driver ett företag, t ex mark- och skogsägare.

Övertalas ingå avtal
– Kunden rings upp på sin privattelefon, övertalas att ingå avtal alternativt ber bara om mer information. Men oavsett vilket får de hem ett avtal och priserna som nämns är väldigt konkurrenskraftiga, förklarar Mattias Grafström.

När avtalet senare dimper ner i brevlådan står där att kunden tecknat ett avtal med 36 månaders bindningstid. Och då är också priserna helt annorlunda.

– När kunden sen ringer upp för att ångra eller häva avtalet för att det är felaktigt nekar operatörerna till det med motivet att kunden inte har ångerrätt enligt lag, säger Mattias Grafström och menar att det är företagens strategi att vara just otydliga.

Många betalar av rädsla
Enligt lag har kunden ångerrätt på ett telefonabonnemang om det i huvudsak ska användas för privat bruk. Men av rädsla för att få en betalningsanmärkning väljer många att betala i alla fall.

Telekområdgivarna hoppas nu att fler drabbade ser till att anmäla händelserna så att myndigheterna till slut kan göra en ordentlig kontroll av företagen.

– Vi kan inte göra så mycket åt det. De är inte med i vår organisation och då kommer vi inte åt dom, säger Mattias Graflund. Men det man kan göra som kund är att kräva att de är tydliga med vad de ringer ifrån och vad de säljer.

Får man sedan hem ett avtal man inte tycker stämmer så ska man inte betala, tillägger han.

Hör mer om telefonoperatörernas säljknep i Radar i eftermiddag.

Nyheterna
nyheter.kronoberg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".