Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konsument

Konsumentrådgivare varnar för telefonföretag

Publicerat måndag 20 augusti 2012 kl 16.48
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Klagomålen blir fler mot teleoperatörer som lurar kunder att teckna mångåriga abonnemang utan ångerrätt. Nu varnar rådgivarna.

I Kronobergs län har tio personer på två veckor vänt sig till rådgivarna på konsument Södra Småland och den oberoende organisationen Telekområdgivarna har sänt ut en varning för operatörerna.

Så här går det till:

I ett klassiskt exempel ringer företagen upp en äldre person med en egen firma men som inte aktivt driver ett företag, till exempel mark- och skogsägare.

Kunden rings upp på sin privattelefon, övertalas att ingå avtal alternativt ber bara om mer information. Men oavsett vilket dimper ett avtal ner i brevlådan några dagar senare med texten att kunden tecknat ett företagsavtal, ofta med 36 månaders bindningstid, och utan ångerrätt.

Konsumentrådgivarnas råd:

Enligt lag har kunden ångerrätt på ett telefonabonnemang om det i huvudsak ska användas för privat bruk men företagen hävdar det motsatta och hänvisar till lagen.

– Men då gäller för kunden att bestrida skriftligt, och skicka kopia till ett inkassoföretag, säger Maria Johansson och menar att man kan få rätt som kund om man står på sig.

– Vår erfarenhet är att företagen ofta inte går längre än så. De tjänar pengar på att kunderna blir rädda och bara betalar utan att ställa frågor, säger hon.

Varnar för fyra företag

Enligt Mattias Graflund, VD på den oberoende organisationen Telekområdgivarna gäller varningen för fyra olika telefonoperatörer som på ett eller annat sätt bedriver oseriös försäljning.

När Radar försöker kontakta de fyra företagen visar det sig att två av dem, Ring ett och Telespar, saknar telefonnummer och istället hänvisar till mail via ett formulär på hemsidan. På Telephon finns ingen tillgänglig som har rätt att uttala sig.

Vd på Grön Tele menar att klagomålen varit flera tidigare, men att de gjort många förbättringar sedan april i år.

Johanna Jennische
johanna.jennische@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".