Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Växjö

Idrottsturism kan generera sociala värden

Publicerat måndag 20 augusti 2012 kl 16.20
"Någon form av event varannan kväll"
(2:12 min)
1 av 2
2 av 2
Foto: Sara From/Sveriges Radio.

Växjö är en av flera kommuner som satsar stort på idrottsturism. Och drivkraften är inte bara att tjäna pengar.

Kommunerna hänvisar ofta lika mycket till andra värden av mer social karaktär, vilket på sikt kan påverka befolkningsutvecklingen positivt.

I Växjö är förväntningarna stora på den stora arenastad som håller på att färdigställas. Jan-Erik Johansson är projektledare för den satsning som kostar 670 miljoner kronor bara att bygga, men som ska sätta Växjö på idrottskartan i flera avseenden.

En motor för regionens konkurrenskraft

Träningscentret för friidrotten som byggs upp har redan fått internationellt erkännande, och eftersom flera nya arenor och träningshallar samlas på en gemensam yta i utkanten av staden hoppas kommunen på stora positiva effekter.

– Här kommer det ju att ligga någon form av event minst varannan kväll. Efter nyår är jag säker på att lägerverksamheten kommer att rulla igång. Vi hoppas ju att arenaverksamheten blir en idrottslig motor för regionens konkurrenskraft, säger Jan-Erik Johansson.

Positiv anda runt staden

Runt om i landet har allt fler kommuner börjat dra nytta av idrotten som dragplåster. En trend som bekräftas av såväl riksidrottsförbundet som forskare.

Varje ny besökare, inte minst idrottarna själva, genererar pengar till handel och besöksnäring, som det går att göra uppskattningar av ekonomiskt. Men kommunerna hänvisar ofta lika mycket till andra värden av mer social karaktär, som att skapa en trivsam stad där det händer saker, vilket på sikt kan påverka befolkningsutvecklingen positivt.

Tommy Andersson som är turistprofessor vid Handelshögskolan i Göteborg ser gärna att fler tar chansen att också räkna på den sociala nyttan av evenemang i en stad.

En befolknings upplevelse kan översättas till kronor och ören, tack vare modeller som han själv precis använt för musikfestivalen Way Out West i Göteborg. Där fann han att det sociala värdet för den vanliga göteborgaren var nästan lika stort som det näringsekonomiska.

– Sedan finns ju alltid risken att det används när det passar, men jag hoppas ju att det ska bli accepterade metoder så man kan resonera kring evenemang och olika typer av upplevelser.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".