Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Stora problem när fibernätet inte fungerar

Publicerat onsdag 5 juni 2013 kl 17.16
Niklas Örnblom, marknadschef på Wexnet. Foto: Billy Abraha/ Sveriges Radio

Ett 40-tal kunder till Wexnet har inte kunnat använda, telefon, internet eller tv under våren. Orsaken är en systemuppdatering av fibernätet som inte har fungerat.

Hans Petersson har från och med den 19 mars haft hemtelefon via fibernätet som levereras av Wexnet. Sedan bytet har telefon bara fungerat i någon vecka.

– Det är inte klokt egentligen. Telefonen har fungerat hela tiden men sedan Wexnet kom in har det däremot inte gjort det, säger han.  

Känner till problemen

Niklas Örnblom är marknadschef på Wexnet, och han känner till problemet. Han säger att ett 40-tal hushåll i Växjö har anmält att de inte har kunnat använda telefon, internet eller tv under våren på grund av att det har varit problem med fibern.

--I våras gjorde vi en systemuppdatering och det resulterade bland annat i att vi fick en högre hastighet. Men det här gjorde också att ett fåtal av våra 15 000 kunder fick problem, och det problemet har vi svårt att härleda, säger Niklas Örnblom.

Bortkastade pengar

Hans Petersson har betalat över 12 000 kronor för att få fiber men det ångrar han just nu.

– Så här långt är det bortkastade pengar, säger han.

De kunder som har drabbats kommer få en kostnadskompensation, enligt Wexnet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".