Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SVERIGE

Utredning föreslår åtgärder mot alkoholreklam

Publicerat tisdag 9 juli 2013 kl 13.02
"Snabbare agera proaktivt mot marknadsföring"
(1:31 min)
Vinflaskor i mängd. Foto: Gurinder Osan/Scanpix

En statlig utredning föreslår i dag flera åtgärder för att minska otillåten alkoholreklam och att samhället ska börja kontrollera leveranserna av privatimporterad alkohol. När det gäller alkoholreklam till ungdomar ska en marknadsstörningsavgift, ett slags böter, kunna dömas ut, säger utredaren Göran Lundahl.

– Syftet med de här förslagen är att möjliggöra att snabbare agera proaktivt mot marknadsföring, istället för att reagera reaktivt, som har varit traditionen. Jag har stora förhoppningar att de här legala verktygen som vi nu föreslår kommer att hjälpa till med det, säger Göran Lundahl.

Bättre att agera i tid, än försent. Alkoholreklamen har ökat kraftigt de senaste åren och enligt utredningen är en del av den otillåten.

Alkoholreklamen mot unga har antagit sofistikerade former. Företag ordnar aktivititer i sociala medier, tryckta medier och på webbsidor, avbildar flaskor i samband med rockkonserter, sprider gillabudskap om detta på Facebook och så vidare.

Konsumentombudsmannen ska få rätt att oftare ingripa snabbt mot otillåten reklam via vitessanktionerade förbud, enligt förslaget. Företag som gör alkoholreklam till unga ska kunna få betala en marknadsstörningsavgift, ett slags böter.

Det är lagligt att beställa alkohol utomlands ifrån via nätet och få hemleverans. I sådana fall vill utredaren att företagen ska bli skyldiga att anmäla sig för det. Folkhälsoinstitutet ska föra statistik och kommunerna utöva tillsyn och kontrollera att till exempel chaufförer inte levererar till otillåtet unga personer.

Man vet inte så mycket om den här verksamheten i dag, säger urteredaren Göran Lundahl.

– Problemen är, som sagt, att vi inte vet så mycket, därför att det är ingen som tittar på den här frågan, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".