Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
VÄXJÖ

Växjö kommun anklagas för godtycklighet i skolskjutsbeslut

Publicerat torsdag 11 juli 2013 kl 05.00
"Det finns inget underlag"
(1:40 min)
Kerstin Bohlin. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio

Vad har egentligen Växjö kommun på fötterna när man som myndighet säger nej till skolskjuts? Det undrar bland andra Kerstin Bohlin från Ödetofta som fick nej till skolskjuts nyligen för sin 10-årige son. Och som då ställde följdfrågor.

– Jag ville ju veta vad tjänstemännen som tar beslutet grundar sitt beslut på för jag ville själv bilda mig en uppfattning om de tolkade det rätt för ofta är det ju en tolkningsfråga. Men förvånad blev jag när det inte fanns något beslutsunderlag att få. Det finns inget underlag, säger en kritisk Kerstin Bohlin.

Hennes son Wilmer ska börja i fyran i Tolgs skola till hösten och det är 2,5 kilometer från hemmet i Ödetofta till skolan.

För kort sträcka för att få skolskjuts enligt kommunens femkilometersregel för mellanstadiebarn.

Kerstin Bohlin hänvisade till trafiksäkerheten och ville ha undantag och få skolskjuts ändå. Något kommunen kan bevilja och också gör i ett flertal fall.

Enligt Kerstin Bohlin är den smala krokiga 70-vägen, med stundtals tung trafik, direkt livsfarlig.

– Det är en landsväg, en 70-väg och bara att släppa ut barn på en 70-väg är ju helt galet. Vägrenen är mellan 15 och 20 centimeter på sommaren och på vintern finns det ingen vägren, då måste han gå ute i vägbanan.

Men det köpte inte skolskjutstjänstemännen utan sa nej till dispensen. Wilmer skulle få åka till skolan i mån av plats på bussen, men hem fick han ta sig på egen hand, enligt beslutet.

Men Kerstin Bohlin nöjde sig inte utan krävde med stöd av offentlighetsprincipen att få veta varför och vad kommunen grundade sitt beslut på. Hon blev mycket förvånad över svaren hon fick i sin mailkonversation med ansvariga tjänstemän, berättar hon.

– Jag frågade om det fanns några dokument om hastighetsbegräsningar och trafikfara för barn men det fanns ingenting. De hänvisade till sina kriterier, men jag kunde inte få några papper på kriterierna heller, berättar Kerstin Bohlin.
 
Hon är mycket frågande till att några få tjänstemän kan fatta myndighetsbeslut utan att behöva motivera besluten för de som berörs. 

– Jag förstår inte att man kan utsätta barnen för trafikfara och inte veta vad det är för beslut de tar, säger Kerstin Bohlin som kommer att överklaga kommunens avslag till förvaltningsrätten.

Ingen på skol - och barnomsorgsförvaltningen vill idag bemöta kritiken med hänvisning till att de ansvariga har semester.  

P4 Kronoberg har med stöd av offentlighetsprincipen begärt att få ta del av kommunens bedömningar och kriterier när det gäller vad som ska räknas som en farligt skolväg. Se nedan, eller klicka på dokumentet här intill.

Fler artiklar om skolskjutsreglerna

Rätten till skolskjuts

Rätten till skolskjuts

Rätten till skolskjuts styrs av skollagens 10 kapitel.

Skollagen 10 kap. 32 § 

Elever i grundskola med offentlig huvudman har rätt till kostnadsfri skolskjuts från en plats i anslutning till elevens hem till den plats där utbildningen bedrivs och tillbaka, om sådan skjuts behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, elevens funktionsnedsättning eller någon annan särskild omständighet.

Avståndsregler för skolskjuts p.g.a. färdvägens längd har beslutats av skol- och barnomsorgsnämnden.

För att en elev i Växjö kommun ska vara berättigad till skolskjuts p.g.a. färdvägens längd ska elevens skolväg från elevens hemadress(er) till placeringsskolan vara minst:

Årskurs                     Bostad – skola

Förskoleklass           3,0 kilometer

Årskurs 1- 3              3,0 kilometer

Årskurs 4 - 6             5,0 kilometer

Årskurs 7 - 9             6,0 kilometer

Undantag från ovanstående avståndsregler kan beviljas p.g.a. trafikförhållanden, funktionshinder hos en elev eller någon annan särskild omständighet. Ansökan om undantag fylls i och skickas till förvaltningskontoret eller till rektor för yttrande.  Beslut om undantag fattas av skolskjutsansvarig på skol- och barnomsorgsförvaltningen.

Något övergripande policydokument finns inte utan varje ansökan bedöms för sig.

Beträffande en ansökan och ett beviljande av skolskjuts p.g.a. trafikförhållanden bedöms varje ansökan för sig.

Trafikförhållanden bedöms utifrån trafikintensiteten d.v.s. Trafikverkets mätningar (årsmedeldygnstrafik) och rådande hastighetsbegränsningar längs elevens färdväg till/från skolan. Hänsyn tas även till elevens ålder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".