Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sociala Medier

Fyrkantssymbolen har fått ett nytt användningsområde

Publicerat torsdag 18 juli 2013 kl 08.20
Hashtagen är effektiv i marknadsföringssyfte
(1:58 min)
Madelene San Román. Foto: Jonatan Nilsson/ Sveriges Radio

Allt fler företag väljer att använda sig av marknadsföring på sociala medier och gör det då med den traditionella fyrkantssymbolen som finns på en telefons knappsats. Den synas allt oftare och Madelene San Román som har jobbat med reklam i sju år har sett hur den så kallade hashtagen har slagit igenom.

– Det kommer och det är på frammarsch. Men det finns ju företag som har väldigt svårt för att överge sin faxadress. Mognadsgraden är väldigt skiftande, säger Madelene San Román.  

Det är långt ifrån alla som vet vad en hashtag är för något. Alla känner nog däremot till fyrkantssymbolen som finns längst ner till höger på en gammal hederlig telefon. Den här symbolen som nu kallas hashtag används framför ett ord som ska vara sökbart och väljer du att klicka på ordet kan du helt plötsligt få tillgång till väldigt mycket information om samma ämne. Att företag använder specifika hashtags i marknadsföring menar Madelene San Román är något som gynnar framför allt oss konsumenter.

Det är framför allt i sociala medier som exempelvis Twitter, Facebook och Instagram som symbolen används och det är där informationen är sökbar som Madelene San Román pratar om. Hon menar vidare att detta bara är ett led i den ständiga utvecklingen av hur vi kommunicerar. Men det finns nackdelar med utvecklingen också.  

– Man kan stänga ute en viss målgrupp som inte hänger med och som inte känner för att anamma den här typen av tänkande, säger Madelene San Román.

Använder du hashtags på sociala medier? Kommentera gärna!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".