Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
långa väntetider till 114 14

Polisen om väntetiden: Det är på tok för dåligt

Publicerat tisdag 23 juli 2013 kl 14.23
"Vi måste utan tvekan bli bättre"
(1:01 min)
Göran Hedin, gruppchef på Polisens kontaktcenter. Foto: Robert Davidsson/Sverigs Radio

Det är lång väntetid för den som ska anmäla ett brott till polisen via telefon. Stefan Ottosson, ordförande i polisstyrelsen, säger att de ska titta på detta så snart som möjligt.

Det nationella målet är att 90 procent av alla samtal till polisens anmälnings- och tipsnummer 114 14 ska kunna besvaras inom tre minuter, men hittills i år besvaras endast 40 procent av samtalen så snabbt. Det är en försämring - vid samma tidpunkt förra året kunde hela 83 procent av samtalen besvaras inom tre minuter.

– Efter förra sommaren så är det en del polismyndigheter som inte längre skjuter till så mycket medel så timanställningar och vikariat har gått ut och inte ersatts av ny personal. Vi ligger kvar på samma nivå när det gäller personal som vi gjort de senaste fyra åren, trots att mängden inkommande samtal har ökat, säger Göran Hedin, gruppchef för polisens kontaktcenter i Nässjö, som är ett av sju kontaktcenter i landet.

Stefan Ottosson, ordförande i polisstyrelsen i Jönköpings län, menar att det är viktigt att målet nås.

– De siffrorna är på tok för låga. Om det är så att inte pengarna räcker så får vi begära mer pengar, men vi måste utan tvekan bli bättre, säger han.

Ingen förbättring

Göran Hedin befarar att det inte kommer bli någon förbättring heller eftersom polisen står inför en stor omorganisation till år 2015 då alla polismyndigheter ska bli en nationell myndighet.

– Innan dess tror jag inte det finns någon polismyndighet som vill skjuta till några extra medel, utan vi får nog klara oss på den personal vi har och därav blir det långa väntetider, säger han.

– Vi har sammanträde i augusti och då ska vi lyfta frågan. Vi har en peng till det här och den utgår jag ifrån att man använder fullt ut, svarar Stefan Ottosson.

Även när man tittar på de samtal som besvaras inom fem minuter har det skett en stor försämring. 94 procent av alla samtal besvarades inom fem minuter 2012, men i år är den siffran nere på 58 procent under det första halvåret. Göran Hedin tror att det kan bero på en ökning av antalet anmälda bedrägeribrott.

– Vi har sett en klar ökning av bedrägerianmälningar och de är mer omfattande, både att behandla och utreda, så det tar lång tid i hela rättskedjan, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".