Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Teliakunder upprörs över ersättningsregler

Publicerat tisdag 22 februari 2005 kl 15.17

Många Teliakunder reagerar nu kraftigt på att de måste ha kvar sitt abonnemang hos Telia för att få ut ersättningen för det långvariga teleavbrottet efter stormen.

Som vi berättat tidigare gör Telia ingen kontantutbetalning till dem som drabbats av långa teleavbrott. Kompensationen görs genom att Telia drar av abonnemangsavgiften i upp till tre år.

Lena Carling, som bor utanför Braås, har varit utan telefon i drygt sex veckor. Hon är mycket kritisk mot att hon och alla andra som nu har dyra mobilräkningar att vänta, inte får ersättningen direkt.

-Jag tycker att det är oförskämt. Fullständigt oförskämt är det. Det verkar inte som om Telia, och även Sydkraft i det här fallet, har konsumenten framför ögat, säger Lena Carling.

Telia har sedan tidigare beslutat att kompensera alla de kunder som varit utan fast telefon efter stormen. Den som varit utan telefon i minst 60 dagar ska få 36 månadsavgifter i ersättning, vilket motsvarar 4 500 kronor. Men för att få ut ersättningen krävs att man är kvar som kund hos Telia, eftersom Telia istället för att betala ut ersättningen direkt drar av abonnemangsavgiften i upp till tre år. Det betyder att den som byter telebolag blir utan ersättning. Och braåsbon Lena Carling tror att Telia kommer att förlora många kunder på det här.

-Naturligtvis kommer vi att lämna Telia. Det finns ingen anledning att stanna kvar, när man inte har konsumenten framför ögat. Det är ju alltid så i alla affärer, det är en köpare och en säljare, och alla ska vara glada och nöjda. Här är inte vi nöjda, säger Lena Carling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".