Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Växjö

Cykelbron över järnvägen klar först i sommar

Publicerat söndag 19 januari 2014 kl 07.00
Bygget av bro över järnvägen i Växjö drar ut på tiden
(1:35 min)
1 av 2
Så här ser den blivande bron över järnvägen i Växjö ut idag. Foto: Lena Gustavsson/Sveriges Radio
2 av 2
Så ser bron ut just nu. Källa: Växjö kommun

Bygget av den nya gång- och cykelbron över järnvägen i Växjö drar ut på tiden. Tanken var att bron skulle vara klar i höstas men den är fortfarande bara halvfärdig. Det dröjer ända fram till sommaren innan den är klar.

– Det har dragit ut på tiden för vi såg att kostnaderna drog iväg och vi ville försöka få ner dem. Så därför bröt vi beställningen efter den första etappen och det innebar ju då ett stopp i bygget och en försening. Men å andra sidan har vi ju kunnat plocka bort tre och en halv miljon i kostnader så det var värt det här stilleståndet, säger Peter Rydell som är biträdande projektledare för det nya bangårdsområdet i Växjö.

Vad tror du folk tänker när de går där och ser den halvfärdiga bron?

– Man undrar säkert varför den inte blir helt färdig, ibland blir det så.

Den nya gång- och cykelbron över järnvägen vid stationsområdet i Växjö har varit halvfärdig sedan i somras - den hänger där som ett träskelett över spåren, och många har undrat varför den aldrig blir klar.

Men varför börjar man bygga en bro om man inte har klart för sig vad det kostar?

– I stort sett hade vi det klart för oss. Det var ju bara en tiondel av kostnaden som vi började diskutera. Sedan var det ju så också att den var tvungen att börja byggas när vi höll på med järnvägsarbetena. Därför behövdes alla fundamenten och liknande göras samtidigt som man byggde räls och plattformar.

44 miljoner

Kring februari, mars ska de sista delarna av bron börja byggas och till sommaren ska den gå att börja använda. Bron blir runt 55 meter lång och den kostar 44 miljoner att bygga. Och den kommer att se speciell ut, berättar Peter Rydell.

– Ja, den kommer att ha ett lite svängt tak som ser lite snett ut och sedan är det limträbågar längs hela bron och så är det inklätt med glas, så den är helt transparant.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".