Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lyssnartips

Handelsbanken: Vi har inte gjort fel

Publicerat tisdag 9 december 2014 kl 12.00
"Pantsättningen har inte varit felaktig"
(1:36 min)
Handelsbankens kontor i Lammhult. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio
Handelsbankens kontor i Lammhult. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio

Handelsbanken anser sig inte gjort något fel när det gäller Erik Åhälls förlorade sparpengar. Detta efter att man internt utrett hans klagomål. Men banken erbjuder honom ändå 20 000 kronor som plåster på såren - pengar Erik Åhäll inte kommer att ta emot.

– Nej, det kommer jag inte, någon heder jag. Jag tycker det är ett hån, säger Erik Åhäll.

Erik Åhäll hävdar att Handelsbanken i Lammhult gjort många fel när det gällde hans aktier, hans sparkapital. Aktier som var värda runt 850 000 kronor, men på grund av bankens hantering och bristande information till slut knappt var värda någonting.

Men storbanken medger inga fel alls, kan man läsa i deras beslut efter att de själva har utrett vad som hänt efter att Erik Åhäll klagat.

”Vår uppfattning är att du inte nekats försäljning och att pantsättningen inte har varit felaktig. Med bakgrund av ovanstående avvisar vi dina krav. Vi beklagar din upplevelse av banken och erbjuder dig en kompensation om 20 00 kronor” , står det.

Ord står mot ord om vad som hände och vad som sades, men att få någon förklaring till hur banken kommit fram till att man gjorde allt rätt, och varför man ändå erbjuder honom pengar som kompensation, går inte att få.

Ingen, vare sig i Lammhult, på regionkontoret eller i Stockholm vill kommentera och ge sin version eller svara på frågor om hur det kunde blir så här.

– Vi kommenterar aldrig enskilda kundärenden på grund av banksekretess av hänsyn till kundens integritet, säger Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken.

Men jag har fullmakt från honom där han ger er tillåtelse att upphäva banksekretessen.

– Jo, men banksekretessen gäller även i det här fallet, säger presschefen.

– Det är ynkligt av en bank som Handelsbanken som gör så här mot en kund som bara vill ha rättvisa, säger Erik Åhäll.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".