Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lammhult

Svårt få rätt mot banken menar jurist

Publicerat onsdag 10 december 2014 kl 05.25
Handelsbankens kontor i Lammhult. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio
Handelsbankens kontor i Lammhult. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio

Att få rätt mot sin bank när det kört i hop sig är oerhört svårt. Det är ofta bankkunden som själv får ta konsekvensen, säger Fredrik Nordquist, jurist på konsumenternas bank - och finansbyrå.

Konsumenternas bank - och finanssbyrå tar emot cirka 3 000 samtal varje år från kunder som är missnöjda med sin bank av olika anledningar.

Där kan man få opartiska råd och vägledning, men driva sin sak mot banken får man göra själv, och det är en tuff uppgift där man står ensam.

– Det finns ingen som kan gå in och reda upp vad som är rätt eller fel. Vad som finns är möjligheten att få råd och stöd och information av oss, säger Fredrik Nordqvist, jurist på konusmeternas bank och finansbyrå

Fredrik Nordkvist råd är att verkligen ställa alla och omöjiga frågor till banken innan man ingår avtal med en bank.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".