Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Kronobergs bankspecial

Nordea vill veta om du är "politiskt utsatt"

Publicerat torsdag 11 december 2014 kl 05.00
"De vet för mycket för att inte vara en myndighet"
(2:05 min)
Zeko Dedic från Alvesta.
1 av 2
Zeko Dedic från Alvesta. Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Nordeas brev till Zeke. Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
2 av 2
Nordeas brev till Zeke. Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio

Storbanken Nordea ställer frågor som många kunder upplever som integritetskränkande. En som reagerat på varför man måste svara på politisk bakgrund, anställningsform och om man har adress utomlands bland annat är Zeko Dedic från Alvesta. 

Han tycker att det är saker han inte borde behöva svara på för att ha ett konto på Nordea. Men svarar han inte på frågorna till Nordea senast idag, spärras hans konton. Men han vägrar.

– Läser du igenom och skriver på fortsätter vi som vanligt. De har försökt övertala mig flera gånger att jag ska göra det. Men jag säger nej det är en principsak. De känns att de går alldeles för djupt, de vet alldeles för mycket om en person och de är ingen myndighet, säger Zeko Dedic.

På tisdag måste Zeko Dedic ha ett konto där hans arbetsgivare ska kunna sätta in pengar, men han vägrar att skriva på frågorna från Nordeas blankett "Känn din kund". Här ställs frågor om man är en person i politiskt utsatt ställning, vilken anställningsform man har, vilken arbetsgivare man har, om man har adress utomlands, om medborgarskap och så vidare.

– Kompisarna bara skrattade när jag visade frågorna. Ska du verkligen svara på dem, frågade de, och ja sa jag, jag måste för att behålla mitt konto.

Nordea vill inte svara på frågor om varför de ställer de här frågorna till kunderna utan skriver i ett mejl att lagen om penningtvätt omfattar alla banker och är inget specifikt för Nordea. Samtidigt hänvisar de till Bankföreningen som säger att bankerna är skyldiga att ha god kundkännedom om sina kunder och det är globala krav för att stoppa penningtvätt och finansiering av terrorism. Tomas Petzäll, chefsjurist på Bankföreningen, säger att flera har hört av sig med liknande kritik. 

Varför är det så viktigt att veta om en person är i en politiskt utsatt ställning, eller har haft en högre politiskt post tidigare?

– Ja, det där baseras på erfarenheter från andra länder där det är mer vanligt än i Sverige att höga politiker, militärer och höga statstjänstemän tar mutor och är korrupta. 

Bankföreningen säger att man inte ska ta det personligt, eftersom att alla bankkunder ska svara på de här frågorna. Men Zeko Dedic känner sig utpekad

– Enligt banken har man skickat det till flera, men när jag frågar kompisarna har de inte sett det, ingen har fått det. Jag vet inte. Jag känner mig lite utpekad faktiskt,  säger han.

Fler artiklar om banker hittar du nedan: 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".