Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler ger till välgörenhet

Publicerat lördag 27 december 2014 kl 07.56

Julen 2014 har hittills dragit in mer pengar till barn i nöd än tidigare år, menar flera välgörenhetsorganisationer.

Det finns flera förklaringar till uppsvinget, enligt Per Leander, Barncancerfondens verksamhetschef. Det är enkelt att skänka pengar via internet. Möjligheten att dra av gåvor till välgörenhet på deklarationen bidrar till att fler privatpersoner ger.

Nu känner vi oss extra givmilda - och utsatta barn får många att vilja öppna plånboken än mer. Julen 2014 har hittills dragit in mer pengar till barn i nöd än tidigare år, menar flera välgörenhetsorganisationer.

-I år ligger vi 30 procent över förra året när det kommer till sålda julgåvor i gåvoshopen, berättar Per Westberg, vice generalsekreterare på Unicef i Sverige.

Unicef, FN:s barnfond, säljer sedan några år tillbaka olika julgåvor via hemsidan. Givaren kan betala för allt från varma filtar till vätskeersättning - saker som kommer barn i världens alla katastrofer tillhanda. I utbyte fås ett gåvobevis att ge bort lagom till jul.

Uppsving för julbidrag

Enligt Westberg verkar det här vara ett populärt sätt att skänka pengar på i år.

-Vi kommer hamna på 16 miljoner kronor denna jul - mycket mer än förra julen.

Även Barncancerfondens julförsäljning på nätet går som tåget. En del av summan för sålda julkort och presenter går till att bekämpa barncancer. Hittills har julens försäljning dragit in en miljon mer än samma period förra året.

-En miljon kronor gör skillnad. Det motsvarar nästan en heltidsforskare eller tre konsultsjuksköterskor som kan hjälpa cancerdrabbade barn och deras familjer, säger Barncancerfondens verksamhetschef Per Leander.

Ökad medvetenhet

Enligt Leander finns flera förklaringar till uppsvinget. Det är enkelt att skänka pengar via internet. Möjligheten att dra av gåvor till välgörenhet på deklarationen bidrar till att fler privatpersoner ger.

-Sedan ser vi en större medvetenhet hos företag som vill vara med och göra en insats för samhället.

Rädda Barnens kommunikationschef Malin Thiel, som ligger bakom årets julkampanj "Ingenting", håller med. Organisationens gåvobevis som säljs till förmån för barn i krig och katastrofer har sålt bra.

-Det är till och med så att vi kan säga att det ser mer positivt ut än förra året.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".