Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Slut på gratisläsande av Smålandsposten

Publicerat fredag 2 januari 2015 kl 06.22
"Initialt behöver vi prenumerationsintäkterna"
(1:54 min)
Att läsa papperstidningen vid köksbordet är något som allt färre gör idag. Foto: Elisabeth Anderberg/Sveriges Radio
Att läsa papperstidningen vid köksbordet är något som allt färre gör idag. Foto: Elisabeth Anderberg/Sveriges Radio

Om några veckor kommer Smålandsposten att låsa sin tidning på nätet och för att få läsa den måste man betala.

– Men då kommer vi också att lägga ut allt som finns i papperstidningen, inte som idag då det bara är en liten del som läggs ut på smp.se, säger Henrik Cajnerud marknadschef på Smålandsposten.

Att sitta vid sitt köksbord och bläddra i sin tidning är något som allt färre gör. Istället läser vi mer tidningar på nätet. En förklaring enligt undersökningar som är gjorda är att det är gratis på nätet.

Men för att stoppa gratisläsandet och också en förhoppning om att få in mer intäkter så väljer Smålandsposten att göra som många andra - man tar betalt även på nätet. Om man vill läsa tidningen bara på nätet så kostar en sådan prenumeration 149 kronor i månaden, om du har tidningsprenumeration sedan tidigare tillkommer det inget extra.

Bakgrunden är att trenderna har förändrats kring hur vi väljer att läsa tidningar. Och i samband med att prenumerationerna minskar så försvinner också en viktig del av inkomsterna för en tidning.

– Vi brukar säga att 50 procent av intäkterna har varit prenumerationer och 50 procent annonsförsäljning, säger Henrik Cajnerud.

Och när det gäller annonsförsäljningen så har det skett ett trendbrott även där, för första gången så visade Tidningsutgivarnas internetbarometer att försäljningen av digitala annonser ökade med 55 procent under förra året.

– Ja det har blivit en naturlig del för många kunder att välja att annonsera även på nätet, säger Henrik Cajnerud.

Men om den digitala försäljningen ökar, kan ni inte då ha tidningen öppen på nätet för alla och satsa på ökade annonsintäkter där istället?

– Ja det är säkert framtidens lösning. Men just nu så behöver vi säkra prenumerationsintäkterna för att kunna fortsätta göra en bra produkt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".