Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Oklart vad doktorn menar - ett vanligt klagomål på vården

Publicerat tisdag 13 januari 2015 kl 13.31
"Man upplever att man inte blir lyssnad på tillräckligt"
(1:32 min)
Läkare. Foto: Karin Markhede/Scanpix.
1 av 2
Foto: TT
Annika Lundgren på patientnämnden. Foto: Roger Bergvik/Sveriges Radio.
2 av 2
Annika Lundgren på patientnämnden. Arkivfoto: Roger Bergvik/Sveriges Radio.

Allt fler patienter klagar på vården och många av klagomålen handlar om brister i kommunikationen. 2014 kom det in 792 klagomål till patientnämnden och det är en ökning med tio procent jämfört med året dessförinnan.

Har du blivit missförstådd inom vården? Mejla nyheter.kronoberg@sr.se eller ring vår tipstelefon 0470 - 10 700.

– Man upplever att man inte blir lyssnad på tillräckligt, att personal kanske informerar utifrån sina egna kunskaper och inte vad patienten kanske vet och det kan också handla om tidsbrist, man hinner inte ställa sina frågor under den korta tid man har, säger Annika Lundgren, handläggare på patientnämnden dit patienter kan vända sig om de tycker att de fått fel behandling eller otrevligt bemötande.

Att patient och läkare inte förstår varandra eller att patienten inte tycker sig ha fått tillräcklig med information är bland de vanligaste klagomålen. En av dem som gjorde en anmälan förra året är Christina Gutierrez Malmbom som vi rapporterat om tidigare.

– De förstod inte vad jag sa, och ännu värre, jag förstod inte vad de sa.

I Christina Gutierrez Malmboms fall bidrog den långa raden med missförstånd till att det tog fem månader innan hon fick rätt hjälp. Och långa väntetider och lång väntan på rätt diagnos är andra vanlig klagomål - antalet anmälningar till patientnämnden ökar. 2014 kom det in 792 anmälningar vilket är tio procent mer än året dessförinnan, och samma ökning har man sett de senaste åren.

 Men Annika Lundgren tror inte att det handlar om att det har blivit mer fel i vården.

– Jag tror det finns en ökad medvetenhet om att vi finns både bland patienter och personal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".