Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag i P4

Sociala medier: Du är vad du gillar

Publicerat tisdag 20 januari 2015 kl 11.00
"Ett väldigt enkelt sätt att få uppmärksamhet"
(13 min)
Bilder: Wikimedia Commons. Montage: Emma Kvennberg/Sveriges Radio
Bilder: Wikimedia Commons. Montage: Emma Kvennberg/Sveriges Radio

Det du gillar på sociala medier är den du är. Det har forskare på Cambridge och Stanford tagit reda på genom ett dataprogram som ska bevisa detta. I Förmiddag i P4 intervjuades Linnéuniversitetets Anders Gerestrand som är expert på sociala medier. 

– Människor vill ju ha den här uppmärksamheten och det här är ett väldigt enkelt sätt att få det, att man gillar någon annan persons bild, säger Anders Gerestrand.

Tror du att gillandet verkligen kan säga vad man är för typ av person?

– Ja, det tror jag. Med de här databaserna med så många Facebook-användare kan man räkna ut ganska mycket, det behövs bara några procent, säger Gerestrand och fortsätter: 

– På ett sätt kan man få reda på sin personlighet men samtidigt är det ju ett sätt för dem att få tillgång till din information och den kan de sälja vidare eller anpassa reklamen efter den, säger Gerestrand.

Hela intervjun hör du i ljudklippet ovan!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".