Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kronoberg

Hantverkare klagar vi mest på

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 14.24
En snickare som lägger ett trägolv mäter upp en golvplanka med penna och tumstock. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Foto: TT

Hantverkare är fortfarande det som flest konsumenter klagar på i Kronoberg. 

"Det handlar väl dels om att det är mycket pengar och det går ju inte heller att kolla upp en renovering före köp utan man ser inte problemen förrän hantverkaren säger att det är klart" - Urban på Google Plus

Är hantverkarna så dåliga eller är vi särskilt gnälliga? Tyck till!

Av drygt 1 500 klagomål som konsumentvägledarna i länet tog emot förra året handlade var tionde om reparation och underhåll av bostad.

Det handlar till exempel om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev som det var överenskommet enligt konsumenten.

Det som det klagas på näst mest är köp av begagnad bil, enligt siffror från länets konsumentvägledningar.

Kronobergarna klagar också på:

Varor, topp fem:

Fordon - begagnad bil 8, 9 procent

Hemelektronik - dator, telefon 6, 6 procent

Möbler, husgeråd, inredning 3, 1 procent

Kläder, skor, väskor 2, 5 procent

Boende - material för underhåll 2, 3 procent

Tjänster, topp fem:

Boende - reparation och underhåll 10, 2 procent

Mobiltelefoni 5, 6 procent

Fast telefoni 5, 4 procent

Fordon - reparation och underhåll 3, 3 procent

Internet 3, 1 procent

Källa: Konsumentrådgivarna

Konsumentverkets råd för att slippa bekymmer med hantverkare:

  • Se till att ha en bra dialog med din hantverkare. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas.

  • Avtala alltid om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".